1
Nordic Walking 

Wandelen met stokken is voor mensen al eeuwen niet vreemd. Herders liepen met stokken, pelgrims liepen met stokken en bergwandelaars gebruikten stokken. De stokken werden vaak gebruikt om meer stabiliteit te hebben in oneffen terrein en om gewichtdragende gewrichten (enkels, knieën en heupen) enigszins te ontlasten.

Nordic Walking komt van het skiën en langlaufen. De sportbeoefenaren zochten met name in de zomer naar een sportspecifieke training om coördinatie en spierkracht op peil te houden.
Het is dan ook niet verwonderlijk dat in Scandinavië al een eeuw geleden met stokken in de zomer getraind werd. 

Rond 1980 probeerde men het lopen met stokken als recreatiesport in te voeren. Dit was echter geen succes omdat de gebruikelijke stoklengte van het langlaufen niet goed toepasbaar was en ook het materiaal van de stokken teveel trillingen rechtstreeks op de gewrichten overbracht.

De Amerikaan Tom Rutlin was de eerste die het wandelen met stokken (in de VS ‘pole walking’ of ‘exerstriding’ genoemd) wetenschappelijk liet onderzoeken. De eerste studies verschenen in 1992 en duidelijk werd dat stokwandelen veel voordelen bood ten opzichte van sportief wandelen
(stevig wandelen met een vrije armbeweging).



De naam Nordic Walking komt uit Finland. In 1997 introduceerden Finse sportinstructeurs een vorm van wandelen met crosscountrystokken. Dit bleek vooral bij niet-sporters aan te slaan. Het sportinstituut Vierumäki (vergelijkbaar met het Nederlandse Papendal) ging zich er mee bemoeien. Ook de Finse stokkenfabrikant Exel sprong in op deze ontwikkeling. Er werd in samenwerking met de trainers een aangepaste stok ontworpen: de Nordic Walking-pole. Verder werd door de Finse firma Polar (bekend van de hartslagmeters) wetenschappelijk onderzoek gestart naar de effecten van Nordic Walking en de verdere ontwikkeling daarvan.

In Finland groeide de populariteit van Sauvakävely (Fins voor Nordic Walking) snel. Inmiddels is in tal van Europese landen deze sportieve vorm van wandelen populair.
Ook in Nederland kom je overal Nordic Walkers tegen.

Nordic Walking vraagt meer inspanning dan gewoon wandelen in een stevig tempo. Het verschil is dat naast de benen de armen en rug intensiever gebruikt worden. Dat betekent dat het lichaam bij Nordic Walking meer energie verbruikt dan bij sportief wandelen. De polsslag is gemiddeld ruim 10% sneller. Toch wordt het lichaam minder zwaar belast dan bij joggen of flink wandelen, waardoor de kans op blessures kleiner is.

Nordic Walking is toegankelijk voor iedereen die kan lopen, maar er dient wel rekening gehouden worden met het een en ander. Zoals al eerder genoemd is Nordic Walking intensiever dan gewoon wandelen. Het is inspannender, waardoor het voor mensen zonder wandelervaring een iets hogere drempel heeft dan recreatief wandelen. In dat geval kan het verstandig zijn om te starten met gewoon wandelen. Ook mensen die lager belastbaar zijn in verband met bijvoorbeeld hartfalen of ademhalingsproblematiek vormen een groep waar extra aandacht aan gegeven moet worden. Het is echter absoluut niet onmogelijk om met deze mensen Nordic Walking te gaan doen. Sterker nog er worden zelfs speciale groepen gevormd om mensen met aandoeningen als diabetes, COPD, Parkinson, hartfalen en burnout te trainen.
 



Er moet natuurlijk eerst nog wel getraind worden om de techniek van Nordic Walking aan te leren. Speciaal opgeleide instructeurs kunnen de basisprincipes in 3-4 lessen aanleren. Met name het verschil in coördinatie van Nordic Walking ten opzichte van gewoon wandelen moet aangeleerd worden. De meeste mensen die zonder les gehad te hebben met de stokken gaan lopen leren zich een verkeerde techniek aan waardoor juist blessures kunnen ontstaan. Goede instructie waardoor je een juiste techniek aanleert is een voorwaarde. Nadat de basistechniek is aangeleerd is het mogelijk om wat verder te gaan, de staplengte en de romprotatie te vergroten, zodat het lopen een wat sportiever karakter krijgt. Een volgende fase is de sporttechniek die met name door wedstrijdlanglaufers wordt gebruikt om in de periode als er geen sneeuw is sportspecifiek te kunnen trainen om zodoende kracht, souplesse, coördinatie en uithoudingsvermogen op peil te houden. 
Zoals gezegd is een goede techniek onontbeerlijk. Pas als de techniek goed beheerst wordt voorkom je blessures, geeft Nordic Walking door de constante beweging van de armen zelfs een weldadig effect op nek, schouders en bovenrug. 

Er worden inmiddels veel soorten wandelstokken, poles, in de handel aangeboden. Belangrijk is dat de stokken van een goede kwaliteit zijn, dat wil zeggen dat zij van een materiaal gemaakt zijn dat een goede absorptie van trilling heeft. Hoe minder trilling de stokken opvangen hoe meer het lichaam te verduren krijgt. Slechte schokabsorptie kan leiden tot overbelasting in bijvoorbeeld de ellebogen. Belangrijk is dat de stokken in verband met het schouderritme licht zijn en de juiste lengte (bij rechtopgaande houding moeten de ellebogen 90۫ gebogen zijn) hebben. Stokken die van bijvoorbeeld carbon gemaakt zijn nemen veel trillingen op. Er zijn stokken die verstelbaar zijn en die niet verstelbaar zijn. Voor een juiste stokkeuze is het belangrijk om informatie in te winnen bij een gerenommeerde sportzaak of bij de Nordic Walking instructeur. 
Verder zijn er Nordic Walking schoenen, Nordic Walking kleding en allerlei andere aanverwante Nordic Walking artikelen te koop. De betere outdoorzaken kunnen hier voorlichting in geven.

Naast de wandeltraining met de Nordic Walking stokken kunnen de poles ook gebruikt worden bij de warming up, cooling down, kracht- en behendigheidoefeningen. Met enig creatief denkvermogen kunnen de stokken en de doppen ook van dienst zijn bij tal van spelvormen. 

  

     Een aantal voordelen van Nordic Walking op een rijtje:

ook op een laag inspanningsniveau geeft Nordic Walking grote fysieke effecten
30% minder belasting op de gewichtdragende gewrichten dan bijvoorbeeld bij joggen en hardlopen door goede steun en stabiliteit door de stokken
bijna 600 spieren worden aan het werk gezet, dat is 90% van het totale spiervolume van het hele lichaam en dus beduidend meer dan bij de meeste andere activiteiten en sporten
het lichaam verbruikt tot 46% meer energie dan bij joggen of (snel)wandelen zonder stokken
Nordic Walking stimuleert en mobiliseert door de diagonaaltechniek de schouderspieren, nekspieren en buikspieren
schouders, armen, buik, rug en benen worden versterkt
er wordt meer zuurstof door het lichaam gepompt
het immuunsysteem wordt versterkt
de afbraak van stresshormonen wordt bevorderd
uithoudingsvermogen, kracht, mobiliteit en coördinatie worden getraind
Nordic Walking is ook een ideale activiteit voor mensen die fysiek beperkt zijn
extra zekerheid door de stokken bij gladde oppervlakken of op berghellingen
Nordic Walking kan door iedereen beoefend worden, van jong tot oud, alleen of in groepsverband, in lage landen of in de Alpen
Nordic Walking is naast inspanning ook ontspanning en een sociale bezigheid in de buitenlucht
     

© Donmawebdesign